Używamy plików cookies aby zapewnić jak najlepsze korzystanie z naszej witryny. OK

Zautomatyzowana lakiernia

Oszczędność wody i redukcja emisji CO2 w lakierni firmy Toyota Material Handling

Zautomatyzowana lakiernia firmy Toyota Material Handling Europe zmniejsza zużycie energii i wody w fabryce w Mjölby w Szwecji.

Zautomatyzowana lakiernia

Fabryka firmy Toyota Material Handling Manufacturing w Mjölby w Szwecji stosuje lean thinking poprzez lakierowanie wózków magazynowych w wysoce zautomatyzowanej lakierni. Jedyną pracą wykonywana ręcznie jest wieszanie części na przenośniku taśmowym. Następnie części rozpoczynają automatyczną podróż, przechodząc obróbkę wstępną, suszenie, malowanie przez roboty, hartowanie i chłodzenie, zanim zostaną ostatecznie zdjęte z przenośnika i wysłane na linię montażową.

Lakiernia używa farby proszkowej, która jest natryskiwana na elementy. Podczas gdy proszek ma ujemny ładunek elektryczny, częściom metalowym nadaje się dodatni ładunek elektryczny, tak że cząstki farby proszkowej przywierają do elementu. Następnie farba na częściach jest „wypiekana” w piecu. Ten proces pozwala uniknąć stosowania rozpuszczalników, które mogą powodować zanieczyszczenie wody i powietrza. Szczególnie emisje lotnych związków organicznych (LZO) do powietrza są potencjalnie szkodliwe dla pracowników i środowiska. Zastosowanie farby proszkowej pozwala również uniknąć stosowania farby na bazie wody, co zmniejsza zanieczyszczenie wody i powietrza.

Minimalizacja zużycia wody i emisji CO2

Lakiernia w Mjölby działa w bardzo zrównoważony i oszczędny sposób. Agneta Ring, Sustainability Manager w firmie Toyota Material Handling Manufacturing Sweden, wyjaśnia korzyści ekologiczne: „W 2009 roku dokonaliśmy znacznych inwestycji w tą lakiernię, wiedząc, że zmniejszy ona nasz wpływ na środowisko. Wraz z poprawą środowiska pracy dla naszych pracowników, znajdowała się ona wysoko na naszej liście.” Mając to na uwadze, zespół projektowy wyznaczył nowe cele: brak wycieków, zmniejszenie ilości odpadów farby proszkowej i zużycia energii, a także znaczną redukcję emisji CO2, poprzez przejście z LPG (Liquefied Petroleum Gas) na ogrzewanie miejskie w procesie obróbki wstępnej.

Efektywność środowiskowa została zoptymalizowana na każdym etapie procesu malowania. Największe korzyści odnotowano w stacji mycia, gdzie ze stalowych płyt usuwa się brud i pozostałości olejowe. W starej lakierni woda do mycia była podgrzewana przy użyciu LPG, obecnie ciepło pochodzi z miejskiej sieci ciepłowniczej.

Doprowadziło to do zmniejszenia emisji CO2 o 340 ton rocznie. Ponadto woda do mycia jest filtrowana i destylowana; przechodzi przez filtry węglowe i urządzenia do jonizowania, zanim zostanie ostatecznie poddana działaniu światła UV, co ma na celu usunięcie wszelkich bakterii. Następnie woda jest gotowa do ponownego użycia. Pozwoliło to na zmniejszenie ilości ścieków o 90%. „Dzień w którym, w symbolicznym geście odcięliśmy rurę spustową prowadzącą do publicznego kanału był naprawdę niezwykły” - mówi Agneta Ring.

Oszczędności finansowe

Po wyschnięciu, części są transportowane do komory, w której roboty przemysłowe wykonują całą pracę. Farba jest proszkowa i bezrozpuszczalnikowa, a jej nadmiar spada również przez sito w podłożu i jest wciągany do ponownego użycia.

Dzisiaj miejsca pracy są całkowicie wolne od rozpuszczalników, udało nam się zwiększyć współczynnik ponownego użycia farby proszkowej z 67% do 86%. Przyczynia się to do oszczędności finansowych rzędu 75 tys. euro rocznie, potwierdza Marcus Johansson, Production Development Project Manager w firmie Toyota Material Handling Manufacturing Sweden.

System Produkcyjny Toyoty

Zgodnie z Poka Yoke Systemu Produkcyjnego Toyoty, system kamer lakierni pomaga „zobaczyć”, czy elementy przed wejściem do komory lakierniczej są dobrze zawieszone. Dzięki tej metodzie unika się kolizji robotów z niewłaściwie rozmieszczonymi elementami, co minimalizuje uszkodzenia sprzętu i przynosi oszczędności rzędu 50 tys. euro rocznie.

Agneta Ring podsumowuje: „Jednym z filarów naszych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju jest zasada 3R: Redukowanie, powtórne wykorzystanie, utylizacja (Reduce, Reuse, Recycle). Ta lakiernia jest doskonałym przykładem wprowadzania zasad lean, które pomaga zachować kondycję finansową oraz zapewnia bezpieczne miejsce pracy, jednocześnie zmniejszając wpływ na środowisko.”

Może Cię również zainteresować

Nasze podejście do zrównoważonego rozwoju

Nasze podejście do zrównoważonego rozwoju

Dzięki wspólnemu wysiłkowi podnosimy poziom bezpieczeństwa, ograniczamy negatywny wpływ na środowisko i optymalizujemy procesy biznesowe.

Dowiedz się więcej >
Kup używany wózek

Kup używany wózek

Pomożemy Ci znaleźć najlepiej dostosowany do Twoich potrzeb wózek - bez względu na to, czy będzie to nowa, czy też używana maszyna. Popraw wydajność swojej firmy dzięki wysokiej jakości wózkom używanym!

Dowiedz się więcej >
Serwisant

Serwis

Nasze programy serwisowe sprawiają, że Twoja firma nigdy nie musi przerywać działalności. Dzięki nim w pełni wykorzystujesz możliwości wózków, bez względu na ich markę, oraz możesz planować pracę z dużą dozą pewności siebie.

Dowiedz się więcej >
System Produkcyjny Toyoty (TPS)

System Produkcyjny Toyoty (TPS)

W działalności produkcyjnej stosujemy zasadę „lean manufacturing” i pracujemy zgodnie z systemem typu „pull”, co oznacza, że produkujemy tylko to, co zamawiasz.

Dowiedz się więcej >