Zautomatyzowane stackery bezpiecznie współpracują z wózkiem widłowym

Jak zautomatyzowane stackery Toyoty współpracują bezpiecznie z wózkami widłowymi w Coop

Korzystanie ze zautomatyzowanych wózków widłowych w magazynach ręcznych może być trudną kombinacją, dlatego też niektóre projekty AGV (zautomatyzowane pojazdy kierowane) zawodzą. W regionalnym magazynie Coop w Trondheim pracownicy magazynu nauczyli się bezpiecznie pracować ze zautomatyzowanymi wózkami widłowymi, które mogą swobodnie poruszać się po stałych trasach w środku roju ręcznych wózków widłowych.

Informacje o Coop Norge Trondheim

Coop jest drugim co do wielkości detalistą spożywczym w Norwegii. Oprócz magazynu centralnego (CLog) w Gardermoen, Coop posiada również magazyny regionalne w Stavanger, Bergen, Trondheim i Tromsø. Magazyn w Trondheim ma powierzchnię około 30 000 m² i zaopatruje ponad 300 sklepów Coop. Powierzchnia jest podzielona na recepcję towarów, dział owoców i warzyw, strefę mrożenia, strefę chłodzenia, dział towarów suchych, strefę rozładunku i stację recyklingu. Średnio magazyn odbiera 2500 palet, odbiera 65 000 opakowań i codziennie wysyła 3000 palet.

Fakty i liczby

  • Firma: Coop Norge Trondheim
  • Lokalizacja: Tiller, Norwegia
  • Branża: handel detaliczny artykułami spożywczymi
  • Zastosowania: transport poziomy, magazynowanie, chłodnia
  • Pojazdy: 5 stackerów Autopilot

Prosta automatyzacja transportu A-do-B

„Trzy lata temu zaczęliśmy oceniać możliwości automatyzacji naszego transportu wewnętrznego”, mówi Roger Tømmervold, kierownik ds. logistyki wewnętrznej w firmie Coop. „Rozważaliśmy wszystkie opcje i nie stawialiśmy sobie żadnych ograniczeń. Obserwowaliśmy w sumie 17 500 transportów od A do B tygodniowo, które mogły być zautomatyzowane, a zaczęliśmy od zautomatyzowania 3000 z nich”, kontynuuje Roger. „Wybraliśmy Toyotę Material Handling Norway jako dostawcę spośród siedmiu możliwych kandydatów, ponieważ to oni po prostu złożyli nam najlepszą ofertę”. Następnie stworzono przypadek biznesowy ze zwrotem z inwestycji na poziomie około dwóch lat.

Karim El-Kelish, kierownik ds. Rozwiązań Logistycznych w Toyota Material Handling Norway, był pod dużym wrażeniem przygotowań poczynionych przez Coop: „Aby odnieść sukces w projekcie AGV, konieczne jest sporządzenie mapy wszystkich możliwych transportów, aby uzyskać dobre oszacowanie liczby zautomatyzowanych pojazdów z prowadzeniem, które będą w stanie wykonać wszystkie zadania”.

Płynny przepływ towarów logistycznych

Nie tylko budżet na sprzęt AGV, ale również zasoby IT są kluczowe w takim projekcie automatyzacji. „AGV jest sterowany w całości przez system, a my po prostu nie mieliśmy tego wcześniej”, mówi Tømmervold. Dodaje, że firma Coop zdecydowała się nie nabywać nowego systemu WMS (Warehouse Management System), ale zamiast tego rozszerzyć funkcjonalność firmowego systemu SAP, informując ciężarówki o tym, dokąd mają jechać podczas pracy przez portal skanera. „Dla towarów wychodzących mamy teraz dobry system, który redukuje szczyty i usprawnia stały przepływ towarów”.

Pojazdy AGV obsługujące dużą wydajność
Głównym zadaniem pojazdów ciężarowych jest transport około 3000 gotowych palet tygodniowo. Autopiloty odbierają towar przy odbiorze towaru, przechodzą przez portal skanera i dalej do pola rozładunku. W ciągu weekendu wysyłana jest jeszcze większa wydajność, ale zmieniające się kolory pasów AGV na ekranie sprawiają, że aktywowane zadania pozostają dobrze widoczne.

Jak zapewnić bezpieczną jazdę zautomatyzowanych pojazdów

Roger Tømmervold przyznaje, że wdrożenie pięciu zautomatyzowanych pojazdów z prowadzeniem wymagało pewnego planowania w celu ograniczenia chaosu. W magazynie pracuje ponad 210 pojazdów, więc oczywiście kierowcy wózków widłowych byli nieco niezdecydowani co do pojazdów samobieżnych w tej intensywnej eksploatacji. Z biegiem czasu kierowcy wózków widłowych zapoznali się z wzorcem jazdy i zachowaniami pojazdów AGV. Dzięki temu wózki widłowe mogą swobodnie poruszać się po stałych trasach pośród roju ręcznych wózków widłowych w bezpieczny sposób.

Specjaliści AGV przeszkolili pracowników, aby każdy mógł na co dzień pracować z Autopilotami i przydzielać im zadania. W ten sposób pracownicy stali się ich właścicielami i przyjęli je jako narzędzie. Należy podkreślić, że dzięki AGV nie doszło do redukcji zatrudnienia stałych pracowników, lecz do zmniejszenia konieczności zatrudniania pracowników tymczasowych w okresach szczytowych.

Wdrażanie większej liczby AGV w przyszłości

W magazynie w Trondheim pracuje tak wiele pojazdów Toyoty, że Toyota posiada warsztat z własnymi technikami na miejscu. Samochody AGV, Autopiloty Toyoty, są zbudowane w oparciu o standardowe pojazdy, co pozwala na pomoc w obsłudze serwisowej. Ponadto, Toyota Material Handling Norway dysponuje kluczowymi specjalistami od automatyzacji, którzy mogą zdalnie usuwać usterki lub przeprowadzać wizyty u klientów. Hege Sandanger, kierownik projektu w firmie Coop, twierdzi, że kierownictwo wykazuje duże zainteresowanie pojazdami AGV. Roger Tømmervold chciałby zwiększyć liczbę pojazdów AGV w swojej lokalizacji w Trondheim, ponieważ można tam zautomatyzować wiele innych zadań: „Dzięki wystarczającej wysokości podnoszenia i udźwigu zautomatyzowanych wózków podnośnikowych, mamy możliwość elastycznego przydzielania tym wózkom dodatkowych zadań w przypadku zmian”.

(Pełne uzasadnienie biznesowe zostało opublikowane w norweskim czasopiśmie branżowym Logistikk & Ledelse (Logistyka i zarządzanie) nr. 1-2019.)

Przeczytaj więcej o wózkach autoatycznych

Zobacz również

Wózki automatyczne

Wózki automatyczne

Wiele firm korzysta z rozwiązań umożliwiających automatyzację procesów transportowych. Oferowana przez nas gama zautomatyzowanych wózków i transporterów wykorzystuje zaawansowane, elastyczne technologie przyczyniające się do wzrostu poziomu wydajności kosztowej i energetycznej operacji transportowych.

Dowiedz się więcej >

Elektryczne wózki podnoszące

Elektryczne wózki podnoszące

Elektryczne wózki podnoszące Staxio są odpowiednie do szerokiego zakresu zastosowań w transporcie wewnętrznym oraz charakteryzują się szybkością, dużą mocą i łatwością eksploatacji.

Dowiedz się więcej >

Serwisant

Serwis

Nasze programy serwisowe sprawiają, że Twoja firma nigdy nie musi przerywać działalności. Dzięki nim w pełni wykorzystujesz możliwości wózków, bez względu na ich markę, oraz możesz planować pracę z dużą dozą pewności siebie.

Dowiedz się więcej >

Rozwiązania litowo-jonowe firmy Toyota

Teraz w ofercie w pełni zintegrowane akumulatory litowo-jonowe dla całego asortymentu, montowane zgodnie ze standardami wysokiej jakości TPS Toyoty.

Dowiedz się więcej >

Wyczyść wszystko