Jak wielki ciężar może podnieść mój wózek widłowy?

Określ właściwy udźwig Twojego wózka widłowego

W jaki sposób określić rzeczywisty udźwig wózka widłowego

Każdy operator wózka widłowego wie, że transportowanie ładunków i manewrowanie wózkiem widłowym jest o wiele trudniejsze, niż wygląda. Bezpieczne pobieranie, przenoszenie i składanie ładunku wymaga złożonego procesu utrzymywania równowagi z siłą grawitacji. W ten sam sposób zdolność wózka widłowego do transportowania ładunków jest kwestią bardziej złożoną, niż może się wydawać na pierwszy rzut oka. Jeżeli wózek widłowy posiada udźwig rzeczywisty wynoszący 2 tony, nie oznacza to, że będzie zdolny podnieść każdy ładunek o takiej wadze. W niniejszym podręczniku odpowiemy na najczęściej zadawane pytania dotyczące udźwigu wózków widłowych i pokażemy jak obliczać to, ile wózek jest rzeczywiście w stanie podnieść.

Jaka jest różnica między ładownością a udźwigiem resztkowym?

Wózkowi widłowemu przypisywana jest ładowność lub udźwig nominalny. Obliczane są one jako maksymalna waga, którą może podnieść do wcześniej ustalonej wysokości, gdy jego środek ciężkości znajduje się w konkretnym punkcie.

Jeżeli ładunek ma zostać podniesiony ponad tę wysokość lub gdy środek ciężkości znajduje się dalej, wówczas ładowność zmniejszy się. Oto czym jest udźwig resztkowy: rzeczywistą zdolnością podnoszenia w danej sytuacji, która może wynosić mniej niż udźwig nominalny.

Czym jest odległość środka ciężkości ładunku od czoła wideł?

Odległość środka ciężkości ładunku od czoła wideł to odległość w poziomie mierzona do przodu pionowej części wideł do środka ciężkości ładunku. Standardowe odległości środka ciężkości ładunku od czoła wideł różnią się w zależności od udźwigu nominalnego wózka widłowego i będą kształtować się następująco:

  • 0 – 1.000 kg: 400 mm
  • 1.001 – 5.000 kg: 500 mm
  • 5.001 – 10.000 kg: 600 mm

W niektórych przypadkach odległość środka ciężkości ładunku od czoła wideł wózka może różnić się od ustandaryzowanych wartości przedstawionych powyżej, dlatego też zawsze należy sprawdzić arkusz danych wózka, który bierzemy pod uwagę.

W jaki sposób dodatki do wózka widłowego wpływają na udźwig?

Dodatkowy osprzęt do wózka widłowego zmniejszają udźwig wózka - po pierwsze z powodu dodatkowej wagi, a po drugie z tego powodu, że zwykle przesuwają środek ciężkości wózka do przodu. Jeżeli masz wątpliwości co do tego, o ile dodatek zmniejszy udźwig wózka widłowego, skontaktuj się z przedstawicielem handlowym przed jego dołączeniem.

Jakiego udźwigu w rzeczywistości potrzebuję?

Oczywiście zależy to od typu ładunków, które chcesz transportować, a także od tego, na jaką wysokość musisz je podnosić. Na początek pytania, które należy sobie zadać:

  • Jak ciężki jest mój ładunek? Zmierz wagę najcięższej palety, którą musisz podnieść w ramach standardowych operacji. Lepiej jest stosować zasadę nadmiernej ostrożności, niż ryzykować przeładowanie wózka.
  • Jak wysoko muszę podnosić ładunki? Wybierz najwyżej położoną półkę, do której należy sięgnąć, po czym dodaj margines bezpieczeństwa wynoszący 200 mm.
  • Jakiej długości jest mój największy ładunek? Pamiętaj, że dłuższe ładunki mogą przesunąć środek ciężkości.
  • Z jakich dodatków będzie korzystał wózek widłowy? Pamiętaj o uwzględnieniu ich wagi i położenia.

Udźwig nominalny i resztkowy - przykład na podstawie Traigo 48

Nominalny udźwig wózka widłowego zależy od modelu i jest związany z przeciwwagą wózka. W poniższym przykładzie Traigo48-8FBE16T posiada udźwig nominalny wynoszący 1,6 tony. W poniższej tabeli maszyna posiada udźwig resztkowy wynoszący 1,6 tony, przy odległości środka ciężkości ładunku od czoła wideł wynoszącej 500 mm do wysokości 5000 mm.

Jednakże jeśli chcemy podnieść ładunek na wysokość powyżej 5000 mm lub jeśli odległość środka ciężkości ładunku od czoła wideł zmieni się, zauważymy że rzeczywisty udźwig zmniejszy się i to właśnie nazywamy udźwigiem resztkowym. Inne czynniki mające wpływ na odległość środka ciężkości ładunku od czoła wideł, takie jak dodatki do wózka widłowego, długość wideł, kształt ładunku itp., również zostaną odzwierciedlone w udźwigu resztkowym. Jeżeli jeden lub więcej tych czynników ma wpływ na odległość środka ciężkości ładunku od czoła wideł, przesuwając ją do, przykładowo, 1000 mm, w tabeli zobaczymy, że udźwig resztkowy wynosi jedynie 990 kg.

Udźwig rzeczywisty

Z nominalną ładownością 1,6 t dla Traigo48-8FBE16T

  środek ciężkości (mm)
Wysokość (mm) 500 600 1000
3000 1600 1420 990
4000 1600 1420 990
5000 1600 1320 930
6000 1510 1160 800
7000 750 660 460
7500 550 490 340

* Udźwig nominalny opisuje maksymalną wagę ładunku możliwą do podniesienia przez wózek widłowy na określoną wysokość, przy ustandaryzowanej odległości środka ciężkości ładunku od czoła wideł

Nominal capacity

Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu

Aby zapewnić bezpieczeństwo pracowników, kluczowe jest najpierw określić maksymalną wysokość i odległość środka ciężkości ładunku od czoła wideł, a także wielkość przestrzeni magazynowych, w których wózek będzie eksploatowany. Następnie należy się upewnić, że wózek widłowy może wykonać tę pracę - co oznacza nie tylko jego udźwig nominalny, lecz również udźwig resztkowy.

Każdy wózek widłowy posiada wykres udźwigów wskazujący rzeczywistą wagę ładunków, które wózek może podnosić na określoną wysokość i przy określonej odległości środka ciężkości ładunku od czoła wideł. Pomoże to określić, czy wózek widłowy, który planujesz nabyć, jest odpowiedni do zadań, które chcesz mu powierzyć.

Toyota Material Handling oferuje szeroki zakres wózków widłowych - od trójkołowych, elektrycznych wózków o udźwigu 1 tony, do wózków elektrycznych lub silnikowych wysokiej wydajności o udźwigu wynoszącym 8 ton. Aby stwierdzić, który wózek widłowy stanowi najlepszy wybór, zapoznaj się z naszą ofertą lub skontaktuj się z jednym z naszych ekspertów ds. produktów.

Zobacz nasze produkty

Chcesz wiedzieć więcej?

Elektryczne wózki widłowe z przeciwwagą

Elektryczne wózki widłowe z przeciwwagą

Trwałe elektryczne wózki widłowe z przeciwwagą są odpowiednie do szerokiego zakresu prac prowadzonych wewnątrz i na zewnątrz budynków.

Dowiedz się więcej >

Spalinowe wózki widłowe z przeciwwagą

Spalinowe wózki widłowe z przeciwwagą

Opracowane z myślą o przeładunku i transporcie materiałów lekkich, średnich i ciężkich, wózki te oferują lepsze przyspieszenie i wyższe prędkości podnoszenia, co przyczynia się do poprawy produktywności.

Dowiedz się więcej >

Wyczyść wszystko