W każdej branży istnieje dążenie do przyjęcia technologii niskoemisyjnych, co w większości przypadków oznacza korzystanie z energii elektrycznej. W rezultacie, istnieje większe zapotrzebowanie zarówno na energię elektryczną i infrastrukturę stosowaną do jej dostarczenia. Wystarczy wspomnieć na przykład o tym, jak wiele ładowarek do wózków zostało zainstalowane na terenie węzłów transportowych.
Magazyny chcą korzystać z energii elektrycznej, ale nie chcą być ograniczane pojemnością „sieci” ani czasem ładowania akumulatora. Tu właśnie wkraczają wózki na ogniwa paliwowe. Napędzane wodorem wózki tankuje się do pełna w 2-3 minuty, wytwarzają zero emisji w przypadku stosowania „zielonego” wodoru, a ponadto wodór można łatwo przechowywać na terenie zakładu zapewniając kontrolę nad jego podażą.
90% wózków widłowych Toyoty to wózki elektryczne, w tym wózki zasilane akumulatorami litowo-jonowymi i wodorem. Doświadczenie Toyoty w dziedzinie napędzanych wodorem wózków widłowych sięga ponad 15 lat wstecz.
System ogniwa paliwowego wózka składa się z zestawu ogniw paliwowego, zbiornika wodoru o ciśnieniu 350 barów, małego akumulatora litowo-jonowego do tymczasowego przechowywania nadmiaru energii oraz wentylatora. Wszystko to mieści się w odlewanej ramie wielkości klasycznego akumulatora kwasowo-ołowiowego, którą można stosunkowo łatwo zainstalować w konwencjonalnym elektrycznym wózku widłowym.
Wewnątrz stosu ogniw paliwowych wodór miesza się z powietrzem, gdzie reaguje z tlenem w powietrzu, tworząc wodę.Podczas tej reakcji chemicznej uwalniana jest energia elektryczna, która jest gromadzona i wykorzystywana do napędzania silników elektryczny napędu oraz mechanizmu podnoszenia i przechylania wózka widłowego.
Nie masz pewności, czy wodór jest odpowiedni dla Ciebie? Po prostu zadaj sobie następujące pytania. Jeśli odpowiesz im wszystkim „nie”, możesz chcieć zbadać inne źródła energii. Jednam im więcej razy udzielisz odpowiedzi „tak”, tym bardziej prawdopodobne jest, że wózki z wodorowymi ogniwami paliwowymi będą najlepszym wyborem dla Twojej działalności.
Jeśli prowadzisz pracę wielozmianową, w której wózki są stale używane, znalezienie czasu na ładowanie akumulatora może być wyzwaniem. Ponieważ czas potrzebny na zatankowanie ogniw paliwowych wynosi zaledwie 2-3 minuty, przez co łatwo jest dopasować się do harmonogramu pracy wózka.
Zastosowania o dużym obciążeniu mają wysokie wymagania energetyczne, co oznacza, że wózki będą musiały być często tankowane. W takim przypadku świetnie sprawdza się technologia ogniw paliwowych ze swoim krótkim cyklem tankowania minimalizującym przestoje.
Wiele firm zobowiązało się do ograniczenia emisji CO2 do pewnego poziomu. Technologia ogniw paliwowych może być ogromnym krokiem w tym kierunku: przy użyciu zielonego wodoru, ogniwo paliwowe nie wytwarza żadnych emisji.
Większa flota zakładowa z wieloma typami pojazdów może być zasilana z jednego dystrybutora wodoru, zapewniając oszczędności czasu i miejsca oraz redukcję kosztów.
W przeciwieństwie do akumulatorów kwasowo-ołowiowych, wodorowe ogniwa paliwowe działają w niskich temperaturach bez utraty wydajności.
Firmy, które mają już inne pojazdy napędzane wodorem, mogą szybko przestawić się na wózki z ogniwami paliwowymi i natychmiast zacząć czerpać korzyści z tego rozwiązania.
Wodór klasy energetycznej uzyskuje się poprzez oddzielenie go od innych pierwiastków z cząsteczek, w których występuje (takich jak woda, węglowodory czy biomasa). Dwie najczęściej stosowane metody to reforming parowy i elektroliza. Elektroliza jest uważana za najczystszy proces z dwóch powyższych. Jeśli taka elektroliza jest zasilana przez odnawialne źródło energii (takim jak energia słoneczna lub wiatr), produkt końcowy można zakwalifikować jako „zielony wodór”.
Produkcja własnego wodoru na miejscu jest możliwa przy użyciu własnego elektrolizera. Alternatywnie wodór może być dostarczany liniami na dachu lub podziemnymi, w butlach gazowych lub przy pomocy specjalnych przyczep. Oznacza to, że przechowywanie i tankowanie może odbywać się zarówno w pomieszczeniach, jak i na zewnątrz.
Zasilanie wodorowymi ogniwami paliwowymi od dawna uważane jest za opcję przyjazną dla środowiska, lecz obecnie jest również bardzo opcją praktyczną. Wózki napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi są:
Wózki pracują z zerową emisją, ponieważ jedynym produktem odpadowym jest woda destylowana. Stosowanie „zielonego wodoru” sprawia, że cały cykl życia wodoru jest neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla. Nie zawierające żadnych toksycznych chemikaliów wózki są bezpieczne dla operatorów.
Zbiorniki na paliwo wodorowe mają długą żywotność, a jednocześnie mają niskie wymagania co do konserwacji. Brak utraty wydajności podczas użytkowania i możliwość okazjonalnego tankowania bez szkody dla żywotności akumulatora.
Tankowanie zajmuje tylko 2-3 minuty i nie ma potrzeby wymiany akumulatora. Wodór można przechowywać na kilka różnych sposobów i nie wymaga dedykowanej przestrzeni magazynowej ani systemu wentylacji. To sprawia, że wodorowe ogniwo paliwowe jest wysoce wydajną opcją.
Tankowanie może odbywać się zarówno na zewnątrz, jak i w pomieszczeniach oraz w niskich temperaturach i w dowolnym momencie. Istniejące wózki można doposażyć w zbiorniki, które nie zajmują dużo miejsca.
Przejście na wózki z ogniwami paliwowymi wymaga wcześniejszej inwestycji w infrastrukturę wodorową w Twoim zakładzie.Taka inwestycja zaczyna się natychmiast zwracać dzięki regularnym oszczędnościom na kosztach eksploatacji. Czas pełnego zwrotu zależy od charakteru twoich operacji - warto to uważnie przeanalizować przez podjęciem decyzji, czy ogniwa paliwowe są odpowiednie właśnie dla Ciebie.
Ogólnie rzecz biorąc, zastosowanie ogniw paliwowych będzie miało największy sens biznesowy w przypadku dużych flot zlokalizowanych w jednym miejscu.Zastosowania, w których wózki są użytkowane wielozmianowo lub w których często wymieniane są akumulatory, będą się również charakteryzować szybszym zwrotem.
Istnieją jednak inne czynniki, które warto wziąć pod uwagę przed dokonaniem zmiany. Aby upewnić się, że dokonujesz najlepszego wyboru, weź udział w znajdującym się wcześniej na tej stronie quizie samodzielnej oceny.
Około 90 procent floty elektrycznych wózków widłowych Toyoty jest obecnie dostępnych z technologią ogniw paliwowych, a ponadto stale poszerzamy naszą ofertę wózków z ogniwami paliwowymi.Korzystamy z energii wodoru w naszych własnych fabrykach w Japonii i we Włoszech, a także z wraz z naszymi partnerami we Francji, Norwegii i Finlandii.Dzięki temu praktycznemu doświadczeniu zdobyliśmy wiedzę z pierwszej ręki na temat wymagań, możliwości i trudności związanych z instalacją systemu energii wodorowej. Gdy tylko możemy, przekazujemy ją naszym klientom.
Twój lokalny przedstawiciel Toyoty z przyjemnością omówi z Tobą naszą ofertę i doradzi, jak sprawić, by wózki na ogniwa paliwowe działały na Twoją korzyść.