SW Group Logistics to dostawca zewnętrznych usług logistycznych, posiadający sieć magazynów na terenie całego Zjednoczonego Królestwa. Od początku lat 60. XX wieku firma rozwijała się na niszowym rynku, koncentrujące się na dużych, niejednolitych ładunkach.
Ponadto SW obsługuje prawie 20 000 m² magazynów w całym kraju. Firma nadal rozrastała się i rozwijała swoją działalność na przestrzeni lat, by dotrzymać kroku stale zmieniającej się branży oraz potrzebom klientów.
Ostatnio otworzyła nowy, supernowoczesny magazyn w Swindon. Po wielu analizach lokalizacji i dyskusjach ze specjalistami z Toyota, firma zdecydowała się na konfigurację VNA (z bardzo wąskimi korytarzami). „Rozwijając nowy obiekt, postanowiliśmy przejść z wózków podnośnikowych na wózki VNA i zaczęło to już przynosić owoce”.
Konieczność obsługi zróżnicowanego zakresu produktów dla klientów oznacza, że SW potrzebuje dużej elastyczności. Od chwili podjęcia decyzji system zdążył już się sprawdzić. Richard Knox, Dyrektor Zarządzający SW Group Logistics, wyjaśnia: „Rozwiązania jest w rzeczywistości bardziej elastyczne, niż się spodziewaliśmy. Pracujemy z różnymi rodzajami palet, a dzięki wózkom VNA transportujemy je z większą prędkością. Zmiana ta wygenerowała 30% wzrost w zakresie przechowywanych palet, co z kolei wpłynęło na wzrost przychodów”.
Wózki Toyota do wąskich korytarzy (VNA) są oparte na konstrukcji wózków podnośnikowych BT Reflex, które SW Group szeroko wykorzystuje w swoich operacjach. Wózki VNA umożliwiają jednoczesną jazdę i podnoszenie dzięki zoptymalizowanemu napędowi i prędkości podnoszenia. Operacje w lokalizacji są teraz realizowane przez dwa nowe wózki BT Vector z serii R VRE150 ze stacjonarną kabiną operatora. Wózki te są prowadzone przewodowo, a system jest wbudowany w podłogę magazynu, co zapewnia szybką, ale bezpieczną pracę. Są one zaprojektowane tak, by wspierać operatora, ułatwiając i usprawniając pracę, a jednocześnie zwiększając bezpieczeństwo. Wszystkie wózki VNA od Toyota są dostępne w konfiguracji z podnoszoną lub stacjonarną kabiną operatora, a każda z tych opcji ma swoje zalety.
Knox wyjaśnia: „W ramach naszych operacji kluczową kwestią jest prędkość wózka i przyjazność dla operatora. Zdecydowaliśmy, że w naszym przypadku najlepszym rozwiązaniem będzie konfiguracja z kabiną stacjonarną. Postanowiliśmy wykorzystywać najwyższe półki do przechowywania wolniej rotujących produktów, co wydaje się dobrze sprawdzać”.
Ponieważ SW obsługuje wszelkie typy palet, nowy magazyn musiał być do tego dostosowany. Richard Knox twierdzi: „Zastosowanie rozwiązania VNA stanowiło dla nas zmianę koncepcji. Węższe alejki i większe zagęszczenie lokalizacji palet to dla nas nowość, ale okazało się, że rozwiązanie takie jest bardziej elastyczne, niż się początkowo spodziewaliśmy”.
Aby zwiększyć produktywność, do wózków dodano nową funkcjonalność. Dan Piper, Menadżer ds. kluczowych klientów w Toyota Material Handling UK, wyjaśnia: „specyfikacja strukturalna została zaprojektowana tak, by pomóc w transformacji. Dodaliśmy w wózkach funkcję wybierania, umożliwiającą operatorom określenie wysokości belki, która jest im potrzebna. Kamery montowane na widłach gwarantują precyzyjny ruch, ponieważ 10,5 metra to pokaźna wysokość”. Wózki VNA umożliwiają bardzo dokładną kompletację, oszczędzając cenny czas i pieniądze podczas pozycjonowania wózka. Knox dodaje: „Kamery były doskonałym dodatkiem do specyfikacji, w połączeniu z opcją ustawania wysokości stanowisk w maszynie. Zautomatyzowanie tego etapu było kluczową korzyścią wynikającą z korzystania z nowych wózków VNA”.
Dan Piper dodaje: „Wózki te są standardowo wyposażone w klawiaturę dostępową, zapobiegającą dostępowi nieupoważnionych osób. Wszystkie wózki VNA są również wyposażone w system hamowania przed końcem alei. Z jednej strony magazynu alejki są ślepe, więc wózki zwalniają, a następnie zatrzymują się przed dotarciem do ściany. W alejkach przejazdowych wózki hamują kilka metrów przed końcem w celu zapewnienia, by wózek wyjeżdżał z alejki z niską prędkością, co ogranicza ryzyko wypadków podczas jazdy”.
Podobnie jak większość wózków VNA w nowoczesnych magazynach, są one prowadzone przewodowo. Dan Piper wyjaśnia: „Jest to prosty system, który wykorzystuje przewód i magnesy zainstalowane w podłodze. Magnesy przełączają przełącznik w maszynie i dzięki temu wózek rozpoznaje, w którym miejscu alejki się znajduje i automatycznie zwalnia, dzięki czemu operator nie musi nic robić. Richard Knox dodaje: „Prędkość operacji związanych magazynowaniem i kompletacją wyraźni się poprawiła. Fakt, że znajdujesz się na szynach i jesteś prowadzony co lokalizacji palet, pomaga przyspieszyć operacje, zatem dla nas jest to pod każdym względem korzystne”.
Aby zapewnić najwięcej korzyści płynących ze stosowania naszych wózków, wysokiej jakość serwis Toyota pomaga w prowadzeniu działalności. Toyota wspiera SW w zakresie serwisowania, konserwacji zapobiegawczej i dokładnej kontroli, by zagwarantować bezpieczeństwo i zgodność wózków z wymogami, a także zapewnia rezerwę na krótkoterminowy wynajem i szkolenie.
Knox wyjaśnia, co to oznacza dla jego firmy: „To bardzo istotne dla SW Group, abyśmy posiadali niezawodne produkty z niezawodnym wsparciem w kategoriach serwisu. Wszelkie przerwy w pracy wiążą się oczywiście z kosztami, więc współpraca z firmą taką jak Toyota, która jest w stanie zapewnić nam doskonałe wsparcie, to dla nas zaleta. W przypadku Toyota szczególnie odpowiada nam elastyczność oraz relacje, które zbudowaliśmy z technikami tej firmy, zapewniającymi niezwykle sprawną obsługę”.
Richard Knox, Dyrektor Zarządzający SW Group Logistics, podsumowuje: „Projekt ten okazał się dużym sukcesem i otworzył nam oczy na korzyści płynące z konfiguracji magazynu z bardzo wąskimi korytarzami. Obecnie zastanawiamy się nad możliwościami zastosowania rozwiązań VNA w innych obszarach naszej ogólnokrajowej działalności. Chciałbym również bardzo podziękować Toyota Material Handling za wszystkie rady i wskazówki, dzięki którym nasz nowy magazyn okazał się tak udanym przedsięwzięciem”.