Rodziny Vonck, Liewes i Gorter z Groningen w Holandii przez lata prowadziły renomowane firmy transportowe z dużym potencjałem rozwoju. Połączenie sił w 2003 r. utorowało drogę do dalszego rozwoju pod nazwą LCW Groningen, a w 2009 r. firma przeniosła się do nowego centrum logistycznego o powierzchni 15 tys. m². Usługi magazynowania, dystrybucji i usługi logistyczne dostarczane są wielu klientom z różnych branż; od materiałów budowlanych po żywność. Firma odniosła sukces, który doprowadził do dalszej rozbudowy budynku. „Sprawdziliśmy, czy możemy rozbudować istniejący budynek w górę, ale okazało się, że uzyskana przestrzeń nie byłaby wystarczająca, aby w pełni zaspokoić nasze potrzeby” - mówi kierownik logistyki Martijn Heidema. Pilnie potrzebowaliśmy 4 tys. m². „Jednak z myślą o dalszym rozwoju i w oparciu o koszty zdecydowaliśmy się na ponad dwukrotne zwiększenie liczby metrażu”, kontynuuje Heidema. Centrum logistyczne LCW ma obecnie łącznie powierzchnię 23 500 m².
Pierwotnym założeniem było wypełnienie połowy dodatkowej przestrzeni regałami i ukończenie drugiej części w późniejszej fazie. Jednak dzięki zaprojektowaniu nowego budynku, można było uzyskać szybką i kompaktowa przestrzeń magazynową oraz elastyczną kompletację zamówień. Do magazynowania palet dostarczanych partiami najbardziej odpowiednim rozwiązaniem okazał się system transporterów. Regały mobilne w drugiej hali magazynowej umożliwiają kompaktowe magazynowanie i elastyczny proces kompletacji. Oba rozwiązania regałowe zostały dostarczone przez Toyota Material Handling Nederland. Haidema: „Zwróciliśmy się do kilku dostawców, w rezultacie otrzymaliśmy bardzo podobne oferty, ale rozwiązanie Toyoty było najbardziej kompletne”. Co więcej, po wizytach w naszej lokalizacji, firma wywarła najlepsze wrażenie. To odczucie, w połączeniu z całościową ofertą, było dla nas czynnikiem decydującym.”
Połączenie transporterów i regałów mobilnych daje LCW dużą gęstość magazynowania na ograniczonej przestrzeni, przy zachowaniu maksymalnej elastyczności. Regały mobilne są podzielone na dwa bloki; odpowiednio 8 i 9 podwójnych przenośników o długości 31 metrów. Cała przestrzeń może pomieścić 7260 europalet, istnieje dostęp do każdego miejsca składowania. System transporterów jest podzielony na dwa bloki po sześć poziomów. Łącznie magazyn ma 276 kanałów, co daje łączną pojemność 8,8 mln kg żywności. Nie ma znaczenia, czy towary są przechowywane na europaletach czy paletach blokowych: dwa transportery Radioshuttle marki Toyota obsługują magazynowanie i pobieranie obu rodzajów palet.
Ta najnowsza generacja transporterów jest wyposażona w kilka czujników, które rozpoznają kontury palety. Transportery, o ładowności 1500 kg każdy, mają również unikalne cechy, które ułatwiają pracę w magazynie. Są w stanie policzyć - przy maksymalnej prędkości - liczbę palet i liczbę dostępnych miejsc w kanale. Skanery wykrywania osób po obu stronach transporterów gwarantują maksymalne bezpieczeństwo.
Bezpieczeństwo ma dla LCW najważniejsze znaczenie. „Na przykład, celowo wybraliśmy szerszą alejkę(5,5 metra), dzięki czemu wózki mogą się bezpiecznie mijać” - mówi Heidema. Regały są optymalnie chronione. W przypadku uderzenia regał można stosunkowo łatwo naprawić przy niewielkim koszcie. W wielu przypadkach wymiany wymaga jedynie dolna część kolumny - która jest mocno przymocowana do regału. Oprócz standardowych funkcji, regały mobilne są wyposażone w dodatkowe funkcje bezpieczeństwa. Na przykład fotokomórki zliczają, ile wózków wjeżdża i wyjeżdża z alejki. Alejka jest automatycznie otwierana, gdy wózków już nie ma.
LCW rozpoczęło współpracę z firmą Toyota na wczesnym etapie budowy i projektowania nowego budynku. Decyzja ta przyniosła usługodawcy same korzyści. „Zoptymalizowaliśmy układ i każdego dnia na tym korzystamy” - mówi Heidema. Na przykład, położenie drzwi jest dostosowane do konfiguracji regału. Bok i tył regału również zapewniają wystarczającą przestrzeń potrzebną do dezynsekcji obowiązkowej przy przechowywaniu żywności. Ramy regałów mobilnych zostały ustawione w taki sposób, aby dostęp do drzwi awaryjnych był możliwy bez ingerencji w funkcjonowanie regałów. Toyota dostarczyła również dwa wózki wysokiego składowania BT Reflex do załadunku i rozładunku towarów. „Dostarczone rozwiązanie zapewnia bezpieczniejszy proces i korzyści zdrowotne” - podsumowuje Heidema.
Wiele firm korzysta z rozwiązań umożliwiających automatyzację procesów transportowych. Oferowana przez nas gama zautomatyzowanych wózków i transporterów wykorzystuje zaawansowane, elastyczne technologie przyczyniające się do wzrostu poziomu wydajności kosztowej i energetycznej operacji transportowych.